De geheel nieuwe SM3 voor kinderen is anatomisch ontworpen en speciaal geprofileerd voor de jongste rijders en is geoptimaliseerd voor motocross, Enduro en off-road gebruik, en beschikt over een hele reeks technologieën en innovaties van Alpinestars-serie volwassen helmen om de optimale mix van prestaties, bescherming en comfort te leveren.Deze lichtgewicht helm heeft een thermo-geïnjecteerde schaal met een speciale polymeermix versterkt door verschillende diktes die zijn ontworpen om de optimale combinatie van impactbescherming en licht gewicht te leveren. Lichtgewicht buitenschaal is gemaakt van een technologisch geavanceerd slagvast thermoplast in drie maten (Jeugd Small, Jeugd Medium en Jeugd Large). De SM3 Jeugd weegt 1060 gram.De pasvorm kan worden aangepast aan het hoofd van de rijder dankzij de kroon en wangkussens van de helm, die verkrijgbaar zijn als originele reserveonderdelen in verschillende diktes. ‘Jeugd Medium’ en ‘Jeugd Large’ maten hebben dezelfde EPS-maat, waardoor rijders met een ‘Jeugd Medium’-maat in eerste instantie een ‘Jeugd Medium’-helm kunnen kopen en deze vervolgens configureren naar een ‘Jeugd Large’-maat terwijl ze groeien via de kroon- en wangkussenreserveonderdelen. De ‘Jeugd Small’ heeft een kleinere EPS-maat en kan alleen worden aangepast via de wangkussens. Uitgebreid onderzoek van Alpinestars heeft aangetoond dat de kinderen die een ‘Jeugd Small’-maat dragen zeer klein zijn, meestal 3 tot 4 jaar oud, en daarom hebben ze een speciale helmpasvorm nodig. Binnenvoering met meerdere dichtheid zorgt ervoor dat de helm is uitgerust met de juiste dichtheid in het juiste gebied voor verbeterde schokabsorptie, terwijl het ook helpt het totale gewicht te verminderen. De binnen- en buitenoppervlakken zijn ontworpen om de effecten van schuine stoten te minimaliseren. De door Alpinestars gepatenteerde coating met lage wrijving wordt aangebracht op het binnenste deel van de hoofdvoering van EPS om de rotatieversnellingskrachten te verminderen die het gevolg kunnen zijn van bepaalde schuine stoten. Deze laag werkt in wezen als een slipvlak om het cerebrospinaal vocht van de hersenen na te bootsen, dat de natuurlijke verdediging van het lichaam is tegen schuine stoten. Gepatenteerd vizierontgrendelingssysteem zorgt ervoor dat het vizier wordt vrijgegeven met de juiste vooraf bepaalde hoeveelheid kracht, waardoor de krachten op de nek van de rijder effectief worden verminderd tijdens een botsing. Comfort-voering is gemaakt van gerecyclede materialen voor een lagere koolstofvoetafdruk. Hydratatiebuiskanalen zijn geïntegreerd in de wangkussens van de helm voor gemak en prestaties. Helm voldoet aan ECE 22.06-norm.